Waiting for Kyoto
This sound installation pays homage to the Kyoto Protocol, an international agreement signed in 1997, aimed at reducing greenhouse gas emissions. Twenty years later, after many discussions and some measures taken, the global warming process hardly seems to have changed. The polar ice cap continues to melt inexorably…
Will we passively wait until we are totally immersed ?
Some of us sing in the shower, others in the rain…
An orchestra was playing music on the Titanic while it was sinking…
Ah, how terrible the sounds made by falling drops and glass marbles resonating through everyday objects !
May they bring us awareness and give us the strength to react!
Physical principle
Glass marbles and / or magic balls are trapped in ice cubes. These are suspended above acoustic sound objects. The ice cubes gradually melt, releasing drops of water (plink), individual marbles (plonk), or sometimes as a group (bam-kabloom-pop). The sound events are random, either spaced in time or concentrated . The public is invited to stroll through this forest of sounds.
A dozen black plastic trash cans contain the sound objects and effectively collect both marbles and water. They are surmounted by a bamboo structure shaped like a tent, from which the ice cubes are suspended. The sound objects are matched and tuned together (drum, cymbal, xylophone, lithophone, metallophone, suspension spring, cascade of metal domes, floating calabashes, kitchen trays, metal gourds and Bordeaux bottles).
The musician manages the apparatus in real time, replacing ice cubes when previous ones are completely melted. From time to time, either at fixed intervals or depending on the sound events, he intervenes with instruments of his own invention (coalbin guitar, tenor watering saxocan, or musical chair) using sounds from the apparatus as musical accompaniment ; unless it be the opposite…
The 12 modules are placed in a circle ; the musician roams inside the structure while the public strolls outside…
As participants in the process, the public is invited to capture any runaway marbles and, if necessary, melt the ice cubes by holding them…and to live the peculiar and fascinating experience of waiting for something…
The press
(A la Nuit de la Culture d’Esch-sur-Alzette)
« Je vous propose de nous accompagner maintenant à la Kulturbabrik. Elle portait bien son nom, la Fabrique Culturelle d’Esch-sur-Alzette, avec son programme alléchant et combien fabuleux. Max Vandervorst avec son installation « En attendant Kyoto » proposait un spectacle cent pour cent ludique, avec ses billes, boules de glaces et objets qui concoctaient un brillant fond sonore, tout en délicatesse. » (Michel Schroeder, Zeitum vum Letzebuerger Vollek, 18-09-2019)
« (…) Dans un même ordre d’idée, celui de l’attente, l’installation « En attendant Kyoto » est à retrouver dans la grande salle. Difficilement descriptible, Max Vandervorst, son créateur et interprète, la décrit comme une série d’installations « aquatiques de Pataphonie arctique ». Tout un programme donc, assurément ludique. Des cylindres en plastique sont installés en cercle. Chaque récipient contient des cymbales et ustensiles potentiellement musicaux. Au-dessus, des structures en bambou sur lesquelles sont accrochées des glaçons qui, lorsqu’ils fondent, libèrent des billes qui viennent taper les cymbales et autres idiophones. Max Vandervorst, à l’intérieur du cercle, joue d’une guitare recyclée,au rythme de la musique hasardeuse mais envoutante (…) On préfère revoir un peu de cette fonte des glaces poétique et japonisante ». (Kevin Kroczek, Land 20-9-2019)